اشتراک گذاری

کاربرد گزینه ی تعادل رنگ سفید در دوربین کانن

تعادل رنگ سفید دردوربین کانن (WB -White Balance) یکی از مهم ترین تنظیمات دوربین دیجیتال کانن است. شاید تا به حال برایتان پیش آمده که در منزل و زیر نور لامپ هایی با نور زرد عکس بگیرید و سوژه ی مورد نظر و یا تمامی بخش های عکستان زرد یا نارنجی رنگ دیده شود. 

این مشکل به دلیل تنظیم نبودن رنگ سفید دوربین پیش می آید و راه حل آن استفاده از قابلیت وایت بالانس در دوربین کانن می باشد.

دوربین های دیجیتال کمپانی کانن رنگ ها را بر حسب نورهای قرمز، سبز و آبی که به حسگرش می تابند اندازه گیری می کند. در عکسی که در آفتاب سر ظهر گرفته می شود، کل طیف رنگی موجود است و در نتیجه رنگ سفید به درستی ثبت شده و دیگر نیازی به استفاده از قابلیت White Balance دوربین کانن نیست، چرا که در چنین شرایطی رنگ های موجود در عکس در نزدیک ترین حالت خود به رنگ های واقعی می باشند، اما اگر زیر نور زرد رنگ انواع لامپ های مصرفی عکس می گیرید، حتما باید از قابلیت تعادل رنگ سفید استفاده کرده و دوربینتان را تنظیم کنید، در غیر این صورت رنگ های متمایل به نارنجی یا آبی در عکس گرفته شده خواهید داشت. در ادامه به آموزش تنظیمات پیش فرض تعادل رنگ سفید در دوربین کانن می پردازیم. همچنین در صورتی که مایل هستید با تکنیک فوکوس آشنا شوید مقاله ی براکت گذاری نقطه ی فوکوس را مطالعه نمایید.

کاربرد گزینه ی تعادل رنگ سفید در دوربین کانن

انواع تنظیمات پیش فرض تعادل رنگ سفید در دوربین کانن

منابع نوری مختلف دمای رنگ متفاوتی را تولید می کنند و موجب ایجاد عکس هایی با پیش زمینه ی رنگی می شوند. نکته ی حائز اهمیت در گرفتن عکس هایی با رنگ آمیزی زیبا این است که از قبل برای دوربین شما باید تعیین شود که کدامین رنگ تعریف صحیح از سفید است.

در این بخش به شناسایی انواع تنظیمات پیش فرض WB دوربین کانن می پردازیم :

  • خودکار: Auto این حالت با توجه به قرار گرفتن دوربین در شرایط نوری مختلف، تعادل رنگ سفید در دوربین کانن را اتوماتیک سازی می کند.
  • تنگستن: Tungsten  این حالت برای عکس گرفتن زیر نور لامپ‌های حبابی مثل تنگستن استفاده می‌شود و معمولا برای عکاسی درون منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنظیم تنگستن دوربین دیجیتال دمای رنگ را در عکس خنک می‌کند.
  • فلورسنت: Fluorescnet  این حالت برای گرفتن عکس‌های روشن تر و گرم‌تر با جبران کردن خنکی ناشی از یک نور فلورسنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نور روز Daylight : این حالت برای تنظیم در نور طبیعی روز است و عکاسی در بیرون منازل را شامل می‌شود.
  • ابری: Cloudy این تنظیم برای عکاسی در یک روز ابری، ایده‌آل است. این حالت عکس را گرم‌تر می‌کند و به شما اجازه ی گرفتن عکس‌های بهتر را می‌دهد.
  • فلاش: Flash نور فلاش دوربین می تواند کاملا خنک باشد و این حالت عکس های شما را کمی گرم تر می کند.
  • سایه Shade : نور در سایه از نور آفتاب مستقیم خنک تر است و این حالت می تواند به کمک شما بیاید، عکس شما را گرم تر سازد و تجربه ی استفاده از WB دوربین کانن را برایتان ایجاد سازد.

تنظیم دستی وایت بالانس در دوربین کانن

White Balance دوربین کانن در بیشتر مواقع به راحتی با حالت های پیش فرض گفته شده در بخش بالا قابل دسترس می باشند، اما در بعضی از دوربین های دیجیتال کمپانی کانن امکان تنظیم دستی یا manual  جهت اطمینان بیشتر از نتیجه ی کار صحیح نیز وجود دارد. این تنظیم در مدل های مختلف دوربین کمی متفاوت است، اما به صورت کلی این حالت با در نظر گرفتن یک شی سفید به عنوان نمونه انجام می شود.

این کار به منظور راهنمایی دوربین بوده و آن را در تشخیص رنگ سفید اصلی کمک می نماید، در نتیجه رنگ های دیگر نیز به درستی توسط دوربین تولید خواهند شد. می توانید این کار را با یک کارت سفید ( یا خاکستری ) که مخصوص همین کار ساخته شده است، انجام دهید یا در اطراف به دنبال یک جسم سفید رنگ مناسب باشید. 

کارت های مرجع برای تنظیم تعادل WB دوربین کانن قابل خریداری می باشند، اما همیشه می توانید از یک صفحه کاغذ سفید نیز استفاده نمایید، جهت انجام این کار مراحل زیر را طی کنید :

از کاغذ عکس بگیرید

برای دستیابی به دقیق ترین رنگ ها، کاغذ یا کارت خاکستری رنگ یا سفید را جوری قرار دهید که با سوژه اصلی شرایط نورپردازی یکسانی داشته باشد. برای حصول بهترین نتیجه کاغذ را جایی که سوژه خواهد بود، قرار دهید. حال کادر را با کاغذ پر کنید و از آن با همان جهتی که می خواهید عکس اصلی را بگیرید، عکاسی کنید.

به منوی تنظیمات تعادل سفید در دوربین کانن بروید

حال نیاز دارید که به منوی عکاسی دوربینتان بروید و لیست تنظیمات تعادل سفید را پیدا کنید.  در لیستی از گزینه هایی که پدیدار می شود، قابلیت Custom White Balance را انتخاب نمایید.

تراز سفیدی را برگزینید

عکس کاغذ سفید را انتخاب کنید تا به عنوان مرجع تراز سفیدی برگزیده شود. در دوربین های کانن ابتدا باید روی Set to select the image بزنید، سپس به صفحه تنظیمات white balance باز گردید و Custom را از لیست انتخاب کنید.

نمایندگی رسمی کانن

سیستم تعادل رنگ سفید در دوربین کانن یکی از مهم ترین امکانات این دوربین های حرفه ای می باشد. نمایندگی رسمی کانن با کارشناسان و تعمیرکاران مجرب در امر فروش و نیز تعمیرات انواع محصولات کانن در خدمت شماست. همچنین می توانید کاربردی ترین آموزش های تخصصی انواع دوربین های ساخت این کمپانی را در بخش آموزش دنبال کنید و بردانش خود در راستای استفاده ی صحیح و اصولی این دستگاه ها بیافزایید.

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩