اشتراک گذاری

مفهوم بوق های بایوس کامپیوتر

تا حالا شده موقع روشن کردن دسکتاپ یا کامپیوترتون صدای بوق بشنوین؟ حتی گاهی تعداد بوق ها هم بیشتر از یکیه و تو چند ثانیه، چند بار این صدا شنیده میشه. خب شاید براتون جالب باشه بدونین که این صدا، در واقع صدای بایوس هستش و تداوم و تکرارش توی یه الگوی مشخص، به شما میگه که سیستم یه مشکلی داره. حالا ممکنه رم مشکل داشته باشه یا مادربرد درست کار نکنه و یا یکی از بخش های لپ تاپ با اختلال روبرو شده باشه.

تو مقاله امروز ایسر زون، هم شما رو با ماهیت بایوس و کاربردش آشنا می کنیم و هم مفهوم بوق های بایوس کامپیوتر رو براتون توضیح میدیم. ادامه مقاله بهتون کمک می کنه در صورت شنیدن صدا از این بخش سیستم تون، بدونین که دقیقا چه کاری باید برای برطرف کردن مشکل انجام بدین. اگه مشکل جدی بود و تعمیرش رو بلد نبودین، می تونین رو کمک و راهنمایی کارشناسای تعمیر کامپیوتر نمایندگی ایسر حساب کنین.

بوق های بایوس

بایوس چیست؟

خب اول بریم سراغ اینکه بدونیم اصلا بایوس چیه و چه کاری انجام میده؟ بایوس یه قطعه یا در واقع یه تراشه الکترونیکیه که روی مادربرد نصب شده و سالم بودن بخش های مختلف مادربرد رو به شما اطلاع میده. کلمه بایوس به زبان انگلیسی Basic Input/Output System هست به معنی سیستم ورودی و خروجی پایه. اگه در مورد بوت شدن سیستم چیزی شنیدین، باید بدونین که BOOTING کار بایوس هست. 

وقتی یکی از بخش ها یا قطعات سیستم دچار مشکل میشن، بایوس خبردار میشه و با پخش کردن صدایی شبیه به بوق، اون مشکل رو به کاربرا اطلاع میده. بوق های بایوس معمولا یه الگوی خاص تکرار دارن که هر الگو، معنا و مفهوم خاص خودش رو داره. ما با کمک مهندسین مجرب آی تی نمایندگی تعمیرات ایسر ، این الگوها رو دسته بندی کردیم و شما همراهان عزیز رو با مفهوم اونها آشنا می کنیم.

مفهوم بوق های بایوس

برای درک بهتر مفهوم بوق های بایوس کامپیوتر acer، باید بدونین که این بوق ها معمولا تو الگوهای یک، دو، سه و … باره شنیده و تکرار میشن. سیستم مدیریتی بایوس طوریه که مشکل هر کدوم از قطعات مادربرد یا سایر بخش های سیستم رو توی یکی از این الگوها به اطلاع کاربرا می رسونه. توی این قسمت، شما رو با مهم ترین بوق های بایوس و مفهوم اونها آشنا می کنیم:

یک بوق : اگه وقتی کامپیوترتون روشنه، یک بوق از بایوس شنیده بشه، معنیش اینه که رم و حافظه تصادفی سیستم یا همونRandom Access Memory  با مشکل مواجه شده. البته معنی این بوق، می تونه خرابی مدار الکترونیکی مخصوص رم یا خرابی یکی از اسلات های رم هم باشه.

دو بوق : اگه دو تا صدای بوق شنیدین، بازم باید به فکر تعمیر رم باشین؛ با این تفاوت که به اسم تست تطابق حافظه parity error شناخته شده. برای برطرف کردن این مشکل، کافیه رم رو به شکل صحیح نصب کنین.

سه بوق پشت سرهم : وقتی بوق های بایوس سه بار پشت سر هم تکرار میشه، یعنی در 64 کیلوبایت از حافظه خطایی رخ داده که باید رم رو در بیارین و دوباره وصل کنین؛ توجه داشته باشین اگه با وجود نصب مجدد رم، بازم صدای بوق ها شنیده شد، دیگه چاره ای جز تعویض رم ندارین.

چهار بوق : شنیده شدن چهار بوق از بایوس، نشون دهنده اینه که یه مشکلی تو تایمر پیش اومده و باید اونو تعویض کنی. برای تعویض این قطعه، حتما از کارشناسای مجرب تعمیر لپ تاپ کمک بگیرین.

پنج بوق : این مدل از بوق های بایوس، نشون دهنده وجود یه خطا یا ارور در عملکرد پردازنده یا مادربرده و معمولا باید این قطعات تعویض بشن.

شش بوق : شش بوق در مادربرد، نشون دهنده ی وجود خطا توی مادربرده که در واقع آسیب دیده و احتمال هم دارد که درست نصب نشده باشه. شما باید مادربرد رو به شکل صحیح نصب کنین و یا اون رو به طور کلی تعویض کنین.

هشت بوق : اگه کارت گرافیک یا حافظه گرافیک مشکل داشته باشه، تعداد بوق های بایوس به هشت تا می رسه و باید این قطعه رو تعویض کنین. البته گاهی این مشکل با تمیز کردن کارت گرافیک برطرف میشه.

نه بوق : نه بار شنیده شدن صدای بوق از بایوس، وجود یه مشکل تو خود بایوس رو نشون می ده و برای حلش، باید این بخش آپدیت بشه یا تراشه تعویض بشه.

نمایندگی رسمی ایسر

نمایندگی رسمی ایسر، عاملیت رسمی و مجاز فروش و تعمیرات انواع مدل های لپ تاپ، مانیتور، تبلت، پروژکتور و … کمپانی acer محسوب میشه. این مرکز، با دعوت از نیروهای دوره دیده و مجرب در بخش های مختلف، خدمات مفیدی رو به کاربرا ارائه کرده.

 عرضه ی جدیدترین تولیدات ایسر  به صورت اورجینال، ارائه ی مشاوره های تخصصی فروش و تعمیرات، ارائه ی گارانتی معتبر، تعمیرات ایسر، بررسی و ترمیم انواع محصولات ایسر و مواردی از این دست، مهم ترین اقداماتی هستن که نمایندگی ایسر در ایران ، با هدف تحقق شعار مشتری مداری انجام میده. شما کاربران گرامی با برقراری تماس با این مرکز، می تونین از خدمات و سرویس های متنوع نمایندگی acer به ویژه در زمینه تعمیرات تخصصی بهره مند بشین.

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩